Роль наставника в становленні молодого вчителя в умовах сільської школи



У Первомайській  школі працює 35 вчителів. З них – 18 випускників . Семеро – молоді спеціалісти:

Коровай М. В. – вчитель світової літератури, педагог-організатор

Мягкоступов О. Г. – вчитель історії та права
Сіряченко Н. О. – вчитель біології
Головко К. Ю. – вчитель початкових класів та музики
Шульгін О. В. – вчитель фізкультури, «Захисту Вітчизни»
Копійка І. Л. – вчителька англійської та німецької мов
Сікорська І. І. – вчителька образотворчого мистецтва
Мета роботи з молодим вчителем полягає в  тому, щоб створити умови для адаптації їх в педагогічному колективі, сприяти самопізнанню своїх особливостей професійної спрямованості, створення умов для їх професійного зростання, розкриття творчого потенціалу та компетентності.

Античні мудреці казали: «Хочеш розвивати державу – виховуй молодь». І справді, саме молодь, за якою майбутнє в усьому, зокрема і в освіті, покликана зміцнювати державу. 



          

           Переступаючи поріг школи, молодий спеціаліст сподівається реалізуватися в ній як фахівець. 

Професійне становлення особистості педагога – довготривалий процес, першою сходинкою до якого є   традиційне проведення свята «Від спеціаліста до магістра» -  незабутнього моменту в педагогічній біографії молодих фахівців.  Саме молоді вчителі впроваджують в життя грандіозні плани. Їм властиві креативність мислення, відсутність консерватизму, готовність до змін на краще. 
Успіх і результати школи залежать від роботи з молодими спеціалістами, які через брак досвіду потребують уваги з боку адміністрації, методичних об’єднань, старших наставників. 
        Від того, як пройдуть перші кроки вчителя-початківця, залежить стабільність педагогічних кадрів, їх якісний склад, результативність навчально-виховного процесу в школі.  
        Створена дієва система роботи з молодими вчителями  в Первомайській школі прискорює процес швидкої адаптації молодих спеціалістів, значно скорочує час швидкого періоду оволодіння основами педагогічної майстерності, створює атмосферу співпраці молодих спеціалістів і досвідчених вчителів.                                                                          


          Метою школи адаптації молодого вчителя є надання допомоги у розв’язанні першочергових проблем щодо методики викладання, планування своєї практичної діяльності, організації роботи з шкільною документацією, сприяння професійному становленню молодого педагога, формування потреби у безперервному навчанні


         Обов’язковим структурним елементом роботи  з учителями-спеціалістами є організація  практичної діяльності:
  • складання календарно-тематичного плану з урахуванням навчальних програм та особливостей класу;
  • підготовка планів-конспектів уроків різних типів;
  •  моделювання уроку або його фрагменту;
  • розв’язання педагогічних ситуацій;
  • самоаналіз навчального заняття
  • самоосвітня діяльність.
У шкільному методичному кабінеті на допомогу молодим спеціалістам створено інформаційний центр «Шлях до успіху», де зібрано матеріали, що знайомлять молодого вчителя з досвідом роботи кращих вчителів школи, методичними рекомендаціями та пам’ятками з таких питань:
  • Як організувати роботу над індивідуальною методичною темою?;
  • Як домогтися дисципліни на уроці?
  • Що потрібно знати до початку уроку?
  • Як проаналізувати власний урок?
  • Як організувати самоосвітню роботу?
  • Як опрацювати науково-методичну літературу?
  • Як вивчати передовий педагогічний досвід та впроваджувати його в практичну діяльність?          
   

   Досить актуальним у навчанні молодих вчителів залишається відвідування уроків наставників,проведення уроків-дуетів, а також підготовка власних відкритих заходів.
        Молоді вчителі обов’язково відвідують уроки у своїх колег – початківців, аналізують їх, спільно виробляють методичні рекомендації щодо удосконалення навчальних занять. Отримана інформація дає можливість визначити рівні  педагогічного розвитку молодих спеціалістів та організувати з ними відповідну роботу. 
        Головною особливістю контролю за роботою молодих вчителів є педагогічно грамотний аналіз і рекомендації, які допомагають вчителю удосконалювати свою педагогічну майстерність.
           Однією з умов успішного професійного зростання молодого вчителя є створена цілеспрямована та систематична робота із самоосвіти. Будь-які методичні заходи з молодими колегами поєднуються з керівництвом їх самоосвітньою роботою: виступи з певних теоретичних питань, творчі звіти по самоосвіті, відкриті уроки. 
       З метою підвищення ефективності професійної діяльності, рівня психологічної культури і педагогічного мислення молодих колег до роботи з ними активно залучається психологічна служба. Найбільш популярними є консультації,  які сплановано так, щоб допомогти вчителю-початківцю зрозуміти, що лише при систематичній роботі над собою можна досягти успіхів у педагогічній діяльності. Слід зазначити, що тема чергової консультації обов’язково враховує результати відвіданих уроків у молодих вчителів.Із талановитими педагогами роботу направлено на подальший розвиток їх здібностей і формування творчого потенціалу. Молодому вчителю необхідно допомогти в орієнтирах свого педагогічного зростання, допомогти знайти такі напрями в роботі, які б поєднувалися з основними напрямками діяльності школи.
        Дружня і згуртована робота адміністрації, наставників, керівників методичних об’єднань, психологічної служби пробуджують у  молодих вчителів інтерес до творчості, прагнення досягти кращих результатів, отримати визнання в колективі .

Діагностування
                                         Вхідна анкета                                                                                                   1. Прізвище, ім’я по батькові.
2. Дата народження.
3. Освіта і фах за освітою.
4. Школа, в якій працюєте.
5. Які предмети викладаєте?
6. Як Вас зустріла школа?
7. Що Вас вразило при першій зустрічі із школою?
8. Що Ви чекаєте від свого життя (роботи)?
9. Ким Ви себе бачите в майбутньому?
10. Хто допоміг Вам обрати професію?
11. Чому Ви обрали професію вчителя?
а) подобається робота з дітьми;
б) підходить режим і характер роботи;
в) любов до професії;
г) щоб здобути вищу освіту;
д) вийшов(ла) із сім'ї педагогів, знаю цю професію;
е) інше.
12. Чи змінили б Ви сьогодні свою професію?
а) так;
б) байдуже;
в) ні;
г) змінила б;
д) при умові.
13. Чи обрали б Ви педагогічну спеціальність сьогодні?
а) так;
б) ні;
в) не знаю;
г) поміняв би фах.
14. Що в даній ситуації Вам подобається найбільше?
15.3 якими труднощами Ви зустрілися?
І6. Як Ви оцінюєте свою підготовку до роботи?
17. Як Ви ставитесь до своєї роботи, обраної професії?
а) задоволений;
б) байдуже;
в) не подобається;
г) не можу визначитись.
18. Чи необхідна Вам допомога викладачів?
а) так; (з яких питань)
б) не знаю;
в) ні.
19. Як було організовано Ваше стажування?
а) добре;
б) задовільно;
в) незадовільно.
20. У чому полягало це стажування (підкреслити, дописати)?
Був інтенсивний план стажування;
Був призначений вчитель-наставник;
Була організована робота з наставником;
Роботою цікавилась адміністрація;
Були організовані відкриті уроки;
Сам давав відкриті уроки.
21. Хто Вам надав найбільшу допомогу?
22. Чий досвід Ви хотіли б наслідувати?
23. Чому Ви навчилися протягом цього року?

Анкета для вивчення запитів молодих вчителів



1. З якими труднощами Ви стикаєтесь в процесі використання навчально-матеріальної бази школи?
2. Чи задовольняє Вас розклад уроків, позакласних заходів? 
3. Що можна зробити для підвищення рівня роботи школи молодого вчителя? Чи допомагає вона Вам у роботі? 
4. Які форми роботи школи Вам запам’ятались? 
5. Чи задовольняє Вас система самоосвіти, підвищення кваліфікації, яка існує в школі? 
6. Що нового Ви дізнались під час відвідування уроків свого наставника? 
7. Які методичні прийоми Ви опанували, які вміння вдосконалили протягом року?
8. Яку методичну допомогу Ви хотіли б одержати від методичного кабінету відділу освіти?
9. Ваші пропозиції щодо роботи на наступний рік.
Результати анкетування
Основні проблеми, які хвилюють учителів-початківців
Як знайти себе в потоці обов’язків і справ, заходів і контактів?
Що означає поставити себе?
Як домогтися взаєморозуміння з учнями?
Як завоювати авторитет?
Як знайти своє місце в педагогічному колективі?
Як зробити єдиним навчання і виховання учнів?
Як зустрітися з батьками? 

Анкета для визначення самоосвітнього рівня молодого вчителя


1. Над якою методичною проблемою (темою) Ви працюєте, де і як можуть бути застосовані результати вашої роботи?

2. Як Ви оцінюєте інформаційно-методичне забезпечення шкільного методичного кабінету? 
3. Яку участь Ви берете в роботі методоб’єднання в цьому навчальному році? 
4. Що є, на Вашу думку, складниками педагогічної майстерності вчителя?
5. Які педагогічні здібності повинен мати сучасний вчитель в період формування нової школи?
6. Які основні напрямки виховання забезпечують формування національної свідомості в учневі?
7. На які основні складники уроку Ви звертаєте увагу під час його аналізу?
8. Як вивчається вплив курсової підготовки вчителя на його фахову майстерність? 
9. Які методи Ви використовуєте для вдосконалення сучасного уроку? 
10. Якими ознаками характеризується демократичний стиль роботи вчителя в період формування нової школи, що прийшов на заміну авторитарному?
11. Як Ви оцінюєте 12-ти бальну систему оцінювання знань учнів?
12. Які педагогічні інновації реалізуються у Вашій школі? 

Анкета для молодих вчителів 
"Якої допомоги ви потребуєте?"
(2 місяці роботи)

1.   У вихованні, на мою думку, важливіше всього: 
2. Труднощі з якими я зустрівся під час проведення уроків
3. Якщо під час уроку в класі хтось відволікається, то 
4. Якщо учень на уроці викладає факти, які мені невідомі, то я відчуваю 
5. Якщо клас до уроку не приведений до порядку, то
6.  В конфліктах з іншими людьми я почуваю вину за собою:
а) часто;  б) в залежності від ситуації;  в)  рідко
7. Деякі учні викликають у мене роздратування, яке важко приховати:
а) часто;  б) іноді;  в) ніколи не викликають
8. Присутність на уроці сторонніх:
а) надихає мене;  б) ніяк не відображається на моїй роботі;  в) вибиває мене з колії;
9.Мої шкільні оцінки залежали лише від моїх зусиль, а не від настрою педагогів:
а) так;  б) не завжди; в) ні
10. Під час перерви я надаю перевагу у спілкуванні:
а) учнями; б) колегам;  в)краще побути наодинці 
11. 3 колегами я частіше за все спілкуюся 
12. Я майже завжди іду на урок у при піднятому настрої:
а) ні;  б) не завжди;  в) так 
13.  Я надаю перевагу працювати під керівництвом людини, яка:
а) пропонує простір для творчості;  б) не вмішується в мою роботу;  в) дає чіткі вказівки
14.  Випадкові зустрічі з учнями за межами школи:
а) доставляють мені задоволення; б) викликають почуття дискомфорту; в) не викликають особливих емоцій
15. Зауваження зі сторони колег і адміністрації:
а) мене мало хвилюють; б) іноді чіпляють мене ;  в) часто 
чіпляють мене
16. Під час уроку я притримуюся плану:
а) в залежності від ситуації; б) надаю перевагу імпровізації;  в) завжди;
17. З думкою, що кожного учня слід приймати таким, який він є:
а) я згодний;  б) не згодний;  в) щось в цьому є
а) як правило; б) іноді; в) рідко
18. Мені не вистачає теплоти і підтримки зі сторони близьких і колег: 
а) так;  б) іноді; в)ні
19. Думка про майбутню зустріч з учнями і колегами:
а) приносить мені задоволення; б) особливих емоцій не викликає; в) тяготить.
20. Успіх уроку залежить від мого фізичного і душевного настрою:
а) часто; б) іноді; в) не залежить
21.  Якщо учень озвучує точку зору, яку не можу прийняти:
а) намагаюсь зрозуміти його точку зору;  б) переводжу розмову на іншу тему;
в) намагаюся виправити його, пояснити йому його помилку
22. З висловом " Я нічого не можу навчити цього учня, тому що він мене не любить": 
а) згодний повністю;  б) не згодний;  в) інше
23. Робота дається мені ціною великого напруження:
24. У мене не має сумнівів у своєму професіоналізмі: 
а) звичайно; б) є сумніви; в) не приходилося замислюватися 
25. Свій професіоналізм я удосконалюю так...

Анкета для молодого вчителя 

(після першого року роботи)




1. Уроки кого зі своїх колег Ви відвідали?
2. Що Вам особливо сподобалося на цих уроках?
3. Скільки уроків відвідали у Вас наставники?
4. Яку допомогу Ви дістали від наставників?
5. Хто, крім наставників, допомагав Вам у підготовці до уроків?
6.. Яку методичну літературу Ви використовуєте при підготовці до уроків? 
7. Які Ви відчуваєте труднощі в ході проведення уроків? Яку, на Вашу думку, допомогу слід надати з  метою 
покращення якості роботи?
8. Яких труднощів Ви зазнаєте при використанні наявної навчально-ма­теріальної бази? Що, на Ваш погляд, потрібно зробити для її вдоско­налення?
9. Чи задовольняє Вас розклад уроків, позакласних заходів?
10. Що можна зробити для поліпшення роботи шкільних методичних об'єднань? Чи допомагають вони     Вам у роботі?
11. Які загальношкільні заходи (педради, методоб'єднання, 
засідання психолого-педагогічного семінару, ділові, рольо-
ві ігри, школа молодого вчителя тощо) найбільше Вам запам'яталися? Чому?
12. Чи задовольняє Вас система самоосвіти, підвищення кваліфікації, яка склалася в школі?
13. Що, на Ваш погляд, слід зробити для збільшення часу на самоосвіту?
14. Що нового Ви дізналися за минулий навчальний рік під час відвіду­вання відкритих уроків, взаємовідвідування уроків, зокрема свого на­ставника?
15. Які методичні прийоми, на Вашу думку, Ви 
вдосконалили впродовж року?
16. Яку методичну допомогу Ви бажали б дістати від шкільної адміністра­ції, наставників?
17. Що необхідно зробити для полегшення індивідуальної роботи з учнями?
18. Які загальноосвітні заходи для учнів вам найбільше сподобалися і бу­ли, на Вашу думку, найефективнішими? Чому?
19. Що Ви думаєте про психологічний клімат у педагогічному колективі?



 ПЛАН РОБОТИ 
“ШКОЛИ МОЛОДОГО ВЧИТЕЛЯ”
Вересень. Засідання №1
Тема: “Вивчення нормативно-правової бази”
1.Ознайомлення з інструктивним листом МОНУ “Про вивчення  світової літератури у 2011 – 2012 н. р.”
2. Про Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів в системі загальної середньої освіти.
3. Ознайомлення з інструкцією з ведення класного журналу. 
4. Формування портфоліо молодого вчителя.

Листопад. Засідання №2
Тема:  “Робота над методичною проблемою молодого вчителя”
1.“Формування життєвих і соціальних компетенцій інноваційними засобами  на уроках світової літератури”.
2.Підбір методичної літератури з проблемного питання.
3.Вивчення педагогічного передового досвіду освітян з даної проблеми.
4.Вимоги до сучасного уроку. Відвідування уроків і надання рекомендацій.
5.Проведення уроку-дуету: наставник – молодий вчитель.

Березень. Засідання №3
Тема:  “Підготовка до проведення ДПА і ЗНО”
1. Ознайомлення з Положенням проведення ДПА зі світової літератури в 9 кл., і ДПА та ЗНО в 11 кл.

2.  Підбір додаткового матеріалу до атестаційних завдань.
3. Рекомендації щодо проведення атестації згідно Положення про ДПА і ЗНО.
4. Самоосвітня робота молодого вчителя.

         Поради досвідчених колег молодому вчителю


  1. Перед уроком перевіряйте, чи на місці все потрібне, чи немає непотрібних предметів біля дошки, чи чисто в класі.
  2. Раціонально використовуйте кожну хвилину уроку.
  3. Не витрачайте багато часу для перевірки домашнього завдання. Використовуйте різні форми перевірки. Вводьте систему взаємоперевірки.
  4. Поясніть учням мету, завдання уроку.
  5. Коли пояснюєте новий матеріал, намагайтеся вичленити проблеми, пропонуйте учням розв’язати їх самостійно.
  6. Не спішіть виправляти помилку учня, краще, якщо її виправлять однокласники.
  7. Намагайтеся організувати самостійну роботу учнів на уроці — пропонуйте учням більше писати, розв’язувати прикладів,творчих робіт.
  8. На уроці кожен учень має бути на виду, до кожного шукайте індивідуальний підхід.
  9. Під час використання технічних засобів навчання, комп’ютерної техніки, наочності не марнуйте часу, намагайтеся використовувати засоби навчання ефективно.
  10. Під час самостійної роботи, усних відповідей не квапте учнів.
  11. Використовуйте всі наявні можливості для реалізації приинципів розвивального навчання.
  12. Звертайте увагу на виховні аспекти уроку: працездатність, бережливість, здібність.
  13. Домашнє завдання потрібно давати з поясненням, до дзвоника. Не затримуйте учнів після дзвоника.
  14. У 1—7-х класах обов’язково проводьте фізкультхвилинку в середині уроку.
  15. Пам’ятайте: кожен урок не повинен бути схожим на попередній.

Заповіді молодого вчителя-початківця

  • Закохайся в свою роботу й тоді ніщо не заважатиме тобі плідно працювати.
  • Будь привітним—і будеш сміливим.
  • Не будь зверхнім — і зможеш стати лідером між людьми.
  • Умій вимагати і прощати.
  • Вір у здібності кожного учня.
  • Будь компетентним — і будеш упевненим.
  • Прагни вдосконалення щомиті — і зможеш виховати особистість.
  • Вір, що кожного учня можна навчити, тільки для цього потрібен час.
  • Перетвори процес навчання на радість.
  • Будь для учня не взірцем, а суперником, тоді він зможе перевершити тебе.

Пам'ятка молодому вчителеві

  1. Вивчай можливості кожного майбутнього вихованця. 
  2. Пам'ятай: без знання стану здоров'я дітей неможливе правильне навчання й виховання їх. 
  3. Виховання має сприяти зціленню дитини від хвороб, набутих у попередні роки.
  4. Вступаючи в контакт з дітьми, не варто будувати зверхні відносини з ними. 
  5. Пам'ятай: навіть малюк у взаєминах з дорослими якоюсь мірою  прагне відстоювати свою незалежність. Від спільних колективних дій учителя та учня залежить успіх справи. 
  6. Намагайся частіше заохочувати вихованців. 
  7. Вивчай індивідуальні можливості та потреби  кожного з них, наполегливо оволодівай методикою педагогічної праці. 
  8. Карай учня лише тоді, коли без цього не можна обійтися.
  9. Частіше усміхайся. Пам'ятай: твоя усмішка при вході до класу свідчить про те, що зустріч з дітьми тобі приємна, усмішка створює  позитивний настрій дітей.
  10. Плануючи свої перші уроки, подумай: як  учні повинні поводитися на уроці, які звички культурної поведінки для цього потрібно спеціально виховувати, а які з уже наявних  лише закріпити. 
  11. Пам'ятай: якщо педагог не виховує в учнів системи корисних звичок, то на їх місці найчастіше виникають звички шкідливі. З перших уроків виробляй у вихованців певний  стереотип поведінки, формуй позитивні навички; які види робіт будуть використані й виконані учнями на уроці, що необхідно зробити для того, щоб завдання виконувалися технічно грамотно, яка спеціальна підготовка для цього потрібна? 
  12. Пам’ятай: більшість різних порушень на уроці відбувається через недостатню завантаженість учнів корисною, цікавою роботою. Особливо  важливими є два елементи: чому навчаться вони, виконуючи ті завдання, та до чого привчаться в процесі цієї діяльності. 
  13. Важливе завдання вчителя — передбачати ситуації, які виникатимуть на уроці. Пам'ятай: помилці легше запобігти, ніж виправити її.
  14.  Вчися вислуховувати учнів до кінця навіть тоді, коли, на твою думку,  вони помиляються чи у тебе обмаль часу. Пам'ятай: кожен вихованець повинен знати, що ти його вислухаєш.
  15.  Пам'ятай: основне призначення оцінки — правильно визначити  результати навчання учнів, їх навчальні досягнення, динаміку зміни успішності.
  16. Без вимог педагога неможлива організація навчальної та суспільного корисної діяльності учнів. Здебільшого протягом 45 хвилин уроку вчитель ставить перед своїми вихованцями близько 100 вимог. Пам'ятай слова А. С. Макаренка: «Без щирої, відкритої, переконливої, гарячої і рішучої вимоги не можна починати виховання колективу». Вимоги мають бути послідовними. Слід добиватися обов'язкового виконання їх від усього класу, не забуваючи про повагу до особистості учнів.
  17. Наполегливо оволодівай навичками самоаналізу уроку. Пам'ятай слова В.О.Сухомлинського:  «...один із секретів педагогічної творчості й полягає  в тому, щоб пробудити в учителя інтерес до пошуку, до аналізу власної роботи. Хто намагається розібратися в хорошому й поганому на своїх уроках, у своїх взаєминах з вихованцями, той уже досяг половини успіху».
  18. Однією з важливих умов досягнення педагогічної творчості є вміння глибоко аналізувати весь комплекс як власної навчально-педагогічної діяльності, так і діяльності своїх колег, оцінювати різноманітні аспекти шкільного життя, здійснювати творчий пошук шляхів подолання труднощів у спілкуванні. 
  19. Пам'ятай: ведення щоденника з перших кроків твоєї педагогічної  діяльності  дасть змогу активізувати внутрішній діалог із самим собою, сприятиме розвитку педагогічної думки –  відвертої, самокритичної, творчої.


Основні вимоги до самоаналізу уроку

  1. Місце уроку в системі уроків усієї теми.
  2. Обґрунтування навчальної та виховної мети уроку.
  3. Виконання наміченого плану уроку.
  4. Характеристика класу та мотивація добору навчального матеріалу для даного уроку.
  5. Психологічна і педагогічна оцінка системи навчальних завдань і вправ, виконаних учнями на уроці.
  6. Оцінка розвитку самостійного мислення учнів на уроці.
  7. Мотивація вибору методів уроку.
  8. Оцінка відповідності даних методів до мети і змісту уроку.
  9. Виконання поставлених навчальних та виховних завдань.
  10. Задоволеність учителя уроком (або його окремими частинами).
  11. Заходи щодо усунення недоліків.
  12. Оцінка та обґрунтування результатів уроку.
  13. Самооцінка.



Сприяння психологічній адаптації молодих педагогів до умов роботи в школі

(практичний психолог Андрієнко І.В.)

Тренінг адаптації молодих педагогів до роботи

Мета: допомогти молодому спеціалісту відчути впевненість у собі та набратися 
досвіду у своїй роботі. 
Завдання: за допомогою рольових ігор та вправ допомогти молодому педагогу знайти вихід із будь – якої ситуації ,яка може скластися. Створити і підкріпити імідж успішного спеціаліста.
Хід заняття.
Незалежно від того, де перебуває вчитель, атмосфера навколо нього – це відбиток його індивідуальності. Молодий учитель - учорашній студент, який переступив поріг школи. І тепер ким вона для нього стане – лагідною мамою, чи сердитою мачухою, залежить від нього.
За допомогою цього тренінгу для молодих, в майбутньому майстрів педагогічної праці, були створені умови, в яких вони максимально зможуть наблизитися до педагогічної майстерності. В цьому тренінгу використані, в основному рольові вправи та ігри за допомогою яких молоді педагоги зможуть програти ті проблеми і ситуації, які виникнуть перед ними під час роботи.  
Метою тренінгу є сприяння психологічної адаптації молодих педагогів до умов роботи в школі, зокрема: корекція хибних очікувань і типових ілюзій щодо роботи, підвищення самооцінки та впевненості у собі та у своїх знаннях, адже часто молоді педагоги сумніваються у своїх можливостях, та добір оптимальної стратегії професійної діяльності.
Звичайно даний тренінг не може гарантувати стовідсоткову адаптацію, а лише може сприяти прискоренню цього процесу, програти ті можливі ситуації, які можуть статися у роботі, щоб на майбутнє при виникненні такої ситуації вже не викликало паніки, а можна було спокійно розібратися у ній.

Заняття1.
Вправа 1. «Знайомство»
Всім учасникам групи потрібно назвати своє ім’я, а на спеціальному аркуші паперу намалювати уявний герб, в якому буде розкрита особистість кожного учасника. Після завершення завдання кожен учасник по черзі розповідає про свій герб і пояснює чому намалював його саме таким. Наприклад якщо людина любить музику, то вона може зобразити себе у вигляді ноти чи якогось улюбленого інструмента.
Вправа 2. «Три стани особистості за Е. Берном».
Мета: усвідомлення учасниками факту свого існування, формування вмінь спілкування із самим собою.
Часто можна зловити себе на думці, що ми робимо щось, але не знаємо чому, відчуваємо щось, але не знаємо причин цього. Саме у таких ситуаціях можна згадати про 4 сфери свідомості і уважно при­слухатися до кожної з них. Перш ніж самому розпочати роботу варто з’ясувати на якій стадії знаходишся особисто ти сам. Тож…

Тест «Визначення трьох станів особистості» (автор Ю. Акименко).


Інструкція. Оцініть наведені нижче висловлювання в балах від 0 до 10.
1. Мені часом не вистачає витримки.
2.Якщо мої бажання заважають мені, я вмію їх стримувати.
3.Батьки, як більш зрілі люди, мають влаштовувати сімейне життя своїх дітей.
4.Я інколи переоцінюю свою роль у деяких подіях.
5.Мене ошукати нелегко.
6.Мені сподобалося бути вихователем,
7.Інколи мені хочеться побешкетувати, як маленькому.
8.Гадаю, я правильно розумію всі події, які відбуваються.
9. Кожний мусить виконувати свій обов'язок,
10.Часто я роблю не так, як треба, а як хочеться.
11.Приймаючи рішення, я намагаюся передбачити всі його наслідки.
12.Молодше покоління має вчитися у старших, як йому треба вчитися.
13.Я, як і будь-хто, буваю образливим.
14.Мені вдається побачити в людях більше, ніж вони про себе говорять.
15.Діти мають обов'язково виконувати вказівки батьків.
16.Я — людина, яка схильна захоплюватися.
17.Мій основний критерій оцінювання людини — об'єктивність.
18.Мої погляди непохитні.
19.Трапляється, що я не поступаюся в суперечці лише тому, що не хочу поступатися.
20.Правила доцільні тільки доти, доки вони корисні.
21.Люди повинні дотримуватися всіх правил, не зважаючи на обставини.
Обробка результатів: підрахуйте окремо суму балів у рядках таблиці:

4, 7, 10, 13, 16, 19 — «дитячий» стан особистості;
5, 8, 11, 14, 17, 20 — «дорослий» стан особистості;
6, 9, 12, 15, 18, 21 — «батьківський» стан особистості.
Виконавши тест, кожен із Вас отримає модель своєї особистості, де кожна складова особистості займає певне місце. Чим більше балів має певний стан особистості, тим важливіше місце він посідає у Вашій душі.
На підставі цієї класифікації можна говорити про три моделі особистості людини, в основі яких — перевага одного зі станів особистості.
Врахування потреб кожної субособистості допоможе Вам налагодити оптимальні стосунки зі своїми рідними, друзями, знайомими, відчути душевний комфорт.
Вправа 3 . «Хто ти є».(15 – 20 хв.) (за матеріалами г. Психолог № 38(86), 2003 р.)
Учасникам групи пропонуються теми для обговорення:
Назви свої позитивні риси?
З якою твариною я себе асоціюю і чому? Якою твариною я хотів би бути і чому?
Моя мрія?
Потім проводиться групове обговорення вправи, з’ясовується, що було найскладнішим і найважчім у вправі, а що найлегше. 
Обговорення групи щодо завдань заняття, висловлення своїх вражень і почуттів.

Заняття 2
Вправа 1. «Моє Я» (за матеріалами г. Завуч № 28 (214), 2004р.).

Наше «Я» — одна з най­складніших загадок. Іноді «Я» має здоровий глузд, іноді — це голос творчої фантазії. А буває — прояви безтурботності та нерозсудливості. Деякі дії ми виконували взагалі всупереч своїй волі. Ми знаємо, що «Я» утворюється пластами, як земна кора — чим глибше, тим давніші пласти власного самоусвідомлення. Давайте здійснимо екскурсію, занурюючись у власне «Я».
Це «Я» можна зобразити у вигляді дерева з різними гілочками та глибоким корінням. Одна з верхніх гілочок —зовнішнє «Я». Це може бути графічний символ, а може бути і якесь слово.
Інша гілочка «Я» — в службовій діяльності, у роботі або навчанні. Зобразіть його словом чи символом.
Наступна гілочка — «Я» в сім'ї. Зобразіть і цей символ.
Ще одна — Ваше «Я» в колі друзів і знайомих. Зобразіть його.
Особливу гілочку займе. Ваше сексуальне «Я». Зобразіть і це. Можна показати також декілька гілочок Вашого «Я» в різних компаніях і ситуаціях, враховуючи хобі, інтереси, різні види діяльності.
Вийшла досить екзотична крона. Кожний листочок у ній відображає Вашу індивідуальність. 
Тепер можна зобразити коріння. Нехай самокритично будуть зображені Ваші самобутні якості: наполегливість, доброта, романтизм, фантазія, слабкість, досконалість уподобання, почуття гумору — весь букет Ваших фундаментальних якостей.
Обговоріть малюнки з усіма. Якщо гілочки прошелестять схвалення, а коріння міцно та гордо триматиме дерево верхівкою догори — проглядається гармонія. 
Вправа 2. «Драбина взаємодопомоги».
Учасники отримують завдання написати на аркуші свою найбільшу проблему чи страх у роботі з дітьми.
Після цього потрібно передати свій аркуш сусіду справа, в той час як ви самі отримуєте  аркуш з проблемою від сусіда зліва. 
Ви зі своєї точки зору рекомендуєте сусіду, як краще вирішити його проблему, після чого знову передаєте аркуш направо і так далі по колу, доти, поки до вас не повернеться вам аркуш з рекомендаціями від усієї групи при рішенні вашої проблеми. Таким чином, ви вирішили чи спробували допомогти всім учасникам у їхніх труднощах, а вони у ваших.
Вправа 3. «Портрет ідеального вчителя».
     Учасники об’єднуються у  2 групи .
1 – групі дається завдання створити портрет невдалого і неуспішного вчителя, вказавши на його помилки і причини такого становища.
2 – група описує вчителя успішного і створює його портрет з перевагами, завдяки яким він став успішним. 
Кожна група зачитує і захищає свого вчителя  і свій список. В кінці ми виділяємо, які помилки не потрібно допускати у своїй роботі, щоб не стати поганим вчителем – спеціалістом, а чому потрібно вчитися, щоб стати успішним педагогом.
Обговорення. 
Звичайно, навіть у самого успішного вчителя, були кризи і поразки та ті факти, які ставили його у глухий кут, але не той вчитель успішний, який не припускається помилок, а той, хто зробивши помилку, не опускає руки, а проаналізувавши їх, зміг прийняти і вдосконалити їх у своїй творчій роботі з учнями. Не бійтеся робити помилки, найголовніше вмійте з них виносити для себе правильні висновки.

Заняття 3
Вправа 1. «Зіграй учителя» (за матеріалами г. Завуч № 28 (218), 2004р.).

На заздалегідь виготовлених аркушах завданням вниз на столі розміщені ролі, які повинні розіграти учасники. Їм потрібно зіграти роль вчителя, але не себе справжнього, а того якого вони отримають написаного на аркуші паперу.
Наприклад, зіграти роль сурового і доброго, творчого і пасивного, активного і флегматичного, нудного і абстрактного, запального і педантичного, ролі можуть бути абсолютно різноманітними. Після того, як кожен учасник програє ту чи іншу роль, всім іншим пропонується обрати, який образ був цікавішим і яким би сам учасник хотів би бути. Можливі експерименти.
Висновок: з цієї вправи чітко випливає, як ми себе представимо, так до нас і будуть відноситися. Тож не варто соромитися чи боятися впроваджувати щось нове та експериментувати.
Обговорення :
що саме робить людину позитивною чи негативною?
запитання учасників групи?
Вправа 2. «Мій ідеал» (за матеріалами г. Завуч № 28 (218), 2004р.).
Кожен має певний ідеал і той еталон, на якого нам хочеться бути схожим, не через якісь матеріальні якості, а за певних індивідуальних особливостей вашого еталону. Тому зараз ми спробуємо описати ті якості характеру, за які ми цінуємо ту чи іншу людину і це не обов’язково має бути зірка кіно чи спорту. Це може бути близька людина. Напишіть, на кого ви хочете бути схожі і поясніть чому?
Обговорення. 

Заняття 4.
Вправа 1. «Думка та її сила» (за матеріалами г. Завуч № 28 (218), 2004р.).

Підвищення мотивації професійної діяльності пов'язане з актуалізацією життєвих планів, мріями щодо професійної самореалізації.
Групова дискусія «Чи можна силою думки формувати життєві події?».
Тренер пропонує для обговорення таку точку зору.
У сучасних теоріях побутує думка: те, про що ми думаємо і мріємо з високою інтенсивністю, здійснюється. Тому велике значення мають наші внутрішні запити. Керуючись життєвим досвідом, люди часто не наважуються мріяти «про велике» (успішну кар'єру, великі професійні досягнення, велике багатство), а мріють про дрібниці, які їм здаються цілком можливими: купити нову сумочку, поїхати в санаторій тощо. Виявляється, це помилка: таким шляхом ми «розмінюємо» свої душевні сили на дрібниці. Обговорення та заслуховування думок учасників групи.
Вправа 2. «Хочу, не хочу» (за матеріалами г. Психолог № 38(86), 2003 р.).
Всім учасникам групи дається завдання розділити аркуш паперу навпіл. В одній колонці написати ті риси характеру, які подобаються в собі і які хотів би розвинути, а в іншій ті , які хотів би позбутися і які не подобаються. Потрібно проаналізувати власні позитивні та негативні риси характеру, для подальшого налагодження духовної гармонії та кращого розуміння себе, такими як ми є.
Обговорення групою проведеного заняття.

Заняття 5.
Вправа 1. «Я – ідеальне». 

Мета : націлити групу на саморефлексію та вміння прислухатися до себе.
Заплющте очі і якийсь час думайте про конкретний образ у контексті певної особистісної цінності. Нехай він виникне перед Вашим внутрішнім зором.
Тепер уявіть, якими б Ви були, якби повною мірою володіли цією цінністю. Нехай цей образ сформується в усіх деталях. Подивіться, як ця цінність проявляється у погляді, положенні тіла, виразі обличчя. Спочатку образ може бути недостатньо стійким, розмитим, з'являтися і зникати. Але і в такому разі він впливатиме на Вашу підсвідомість. Спробуйте втримати подумки цей образ, примушуючи його повніше проявляти вибрану Вами цінність.
Уявіть, що Ви входите в цей образ і утворюєте з ним одне ціле (ніби одягаєте нове вбрання). З'єднавшись із ним, відчуйте, що його цінність стала частиною Вас. Уявіть, як відчувається повнота володіння цією цінністю. Відчуйте, що вона проникла в кожну клітину, тече по жилах. Уявіть, що ця цінність пронизує Ваші почуття, думки.
Уявіть себе в одній чи кількох ситуаціях із повсякдення, проявіть цінність, якої Ви набули. 
Детально уявіть, як розвиватимуться ці ситуації.
Розплющте очі й намалюйте цей образ чи його символ. Якщо у Вас не виникло ніякого образу, тоді просто почніть малювати, і він з'явиться.
Відтак запишіть думки, суголосні цьому образу, опишіть емоційні переживання, що виникли у Вас. Поясніть смисл вашого малюнка, як він пов'язаний з Вашим повсякденним життям?
Дайте собі відповідь на запитання: «На основі яких переконань, мотивів, переживань я вважаю модель конкретного образу «Я» ідеальною?
Наприкінці вправи викличте в себе бажання діяти весь день до ідеалу.
Вправа 3. «Рука дружби».
Мета: залишити спогади про проведений разом час, та враження під час них.
Кожен учасник групи обводить на своєму аркуші праву руку, підписує своє прізвище і передає по колу своєму сусідові, де кожен пише свої побажання. Вправа продовжується до тих пір поки «своя» рука не повернеться до свого власника. 
Обговорення усього курсу загалом: вислуховування вражень учасників групи під час занять та побажань один одному.В кінці кожен учасник пише на спеціальних аркушах свої враження стосовно проведених занять і побажань на майбутнє. Такий потенціал дає можливість  творчо виявляти себе:
6 педагогів  мають нормальний потенціал, наділені якостями, які дають змогу творити. 1 педагог  має значний твор  чий потенціал, який надає  йому вибір творчих можливостей, йому доступні різноманітні форми творчості

http://youtu.be/jM_x1fKwjGU

2 коментарі:

  1. Дякую! Досить багато змістовного матеріалу щодо роботи з молодими вчителями. Знайшла багато цікавого для себе.

    ВідповістиВидалити
  2. Χρειάζεσαι δάνειο? Δραστηριοποιούμε τη διεθνή εταιρεία δανείων που δίνουμε δάνεια σε ιδιώτες, επιχειρήσεις, ιδρύματα, επιχειρηματικούς οργανισμούς και ανθρώπους όλων των ειδών σε όλο τον κόσμο. Χρειάζεστε ένα δάνειο για οποιονδήποτε σκοπό; Είστε σε οικονομικό πρόβλημα, Χρειάζεστε οικονομική λύση CAPITAL LOAN HOME είναι η λύση για όλα τα οικονομικά σας προβλήματα, τα δάνεια μας είναι εύκολα, φθηνά και γρήγορα. Επικοινωνήστε μαζί μας σήμερα για το δάνειο που χρειάζεστε, μπορούμε να κανονίσουμε οποιοδήποτε δάνειο που να ταιριάζει στον προϋπολογισμό σας με επιτόκιο μόνο 3%. Επικοινωνήστε μαζί μας μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου: joyceocar@gmail.com

    ВідповістиВидалити