Соціальне партнерство – шлях до системного використання інформаційно-комунікаційних технологій



Первомайська загальноосвітня школа  І – ІІІ ступенів – це навчальний заклад із сталими традиціями , в якому створено умови для інтелектуального та творчого розвитку учнів, центр усіх важливих справ у селищі. 

Основне завдання педагогів полягає у тому, щоб кожна дитина відчувала себе повноцінною сформованою особистістю, мала змогу розвивати свої інтелектуальні та творчі здібності. 
З 2009 року Первомайська школа є опорною у Первомайському освітньому окрузі, роботу якого побудовано на основі соціального партнерства із дошкільним  -  Первомайський ДНЗ, Комсомольський та Квітневий НВК  -  та загальноосвітніми навчальними закладами  - Бармашівська ЗОШ І – ІІІ ступенів, Червонянська , Засільська, Партизанська, Новоселівська ЗОШ І – ІІ ступенів - , вищими навчальними закладами  - Чорноморський університет ім. Петра Могили та Миколаївський державний аграрний університет ; районним центром позашкільної роботи; Будинком культури Первомайської селищної ради. 
У межах району діє освітянський проект «Комп’ютер для школяра», відповідно до якого учні 2 – 4 класів 100% забезпечені нетбуками.  Проект реалізується за фінансової підтримки Миколаївського глиноземного заводу РУСАЛ в рамках україно-російських культурних відносин. 


Одним із пріоритетних напрямків розвитку школи є запровадження інформаційно-комунікаційних технологій в навчально-виховний процес.
       У школі працюють 2 комп`ютерні комплекси, які підключені до до мережі Інтернет та інформаційно-методичний центр, забезпечені комп’ютерною технікою бібліотека, кабінет психолога, музей школи та селища, адміністративні кабінети. У кабінеті хімії встановлено інтерактивну дошку.
Викладання інформатики в 9 - 11 класах здійснюється за рахунок інваріативної складової  та додатково з 2 по 8 класи за рахунок варіативної складової:
• спецкурс «Сходинки до інформатики» для учнів 2-4 класів;
• спецкурс «Початкова  інформатика» для учнів 5 - 6 класів; 
• спецкурс «Основи інформатики» для учнів 7 – 8 класів. 
В старшій школі викладаються курси «Основи вебдизайну», «Основи Інтернету» в класах технологічного профілю.
На базі школи працюють гуртки «Комп’ютер для користувача» та «Мультимедійна культура».
Для активного впровадження інноваційних технологій відділом освіти за сприянням Миколаївського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти було організовано проведення курсів за програмою «Інтел. Навчання для майбутнього» для педагогічних працівників. Всі педагоги школи отримали сертифікати.
На даний час педагогічний та учнівський колективи досягли значних успіхів у роботі та за результатами рейтингу у 2011році посіли І місце серед  шкіл району: 28 учнів стали переможцями районних та обласних олімпіад; 15 учнів стали переможцями районних,  обласних  та всеукраїнських конкурсів.

 Школа нового покоління

У сучасному житті спостерігається збільшення впливу інформаційних технологій на людину. Особливо це сильно діє на дитину, яка з більшим задоволенням подивиться телевізор чи гратиме на комп’ютері, ніж прочитає книгу.
Потужний потік нової інформації, реклами, застосування комп’ютерних технологій на телебаченні, розповсюдження електронних іграшок і комп’ютерів впливають на виховання дитини і сприйняття нею навколишнього світу. Істотно змінюється і характер її улюбленої практичної діяльності — гри, змінюються й улюблені герої та захоплення.
Досвід та успіхи найбільш розвинених країн світу у галузі науки, виробництва, нових технологій свідчать про необхідність перебудови системи освіти у напрямку створення умов для особистості, яка має вільно проявляти свої здібності, розвиватися відповідно до своїх нахилів. Перед сучасною школою постало завдання адаптації учнів до життя в інформаційному суспільстві через формування відповідних компетентностей у процесі навчання. Щоб стати людиною XXI століття, сучасному учневі необхідно не лише оволодіти базовими комп'ютерними навичками, але й навчитися збирати та аналізувати інформацію, синтезувати нові знання, ефективно співпрацювати з людьми різних культур. Необхідно підвищувати мотивацію до навчання учнів та залучати їх до самостійної (індивідуальної чи групової) дослідницької роботи на базі комплексного використання інноваційних педагогічних та інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) з метою підвищення якості навчання учнів.
Використання ІКТ у навчальному процесі відкриває широкі перспективи у вивченні дисциплін шкільного курсу. З'являються можливості розширення змістового наповнення предметів, підвищення інтерактивності навчальних систем, опрацювання великих обсягів навчальної інформації, яка стає доступнішою для сприймання.
Використання ІКТ на різних етапах педагогічного процесу вимагає глибокого аналізу мети і завдань навчально-виховного процесу, прогресивних змін у його організації. Відзначимо, що існує тенденція ставлення до ІКТ не лише як до предмета вивчення, а загалом як до засобу оптимізації навчальної діяльності учнів і розвитку їхніх життєвих компетентностей.
Пріоритетне завдання навчання і виховання у процесі реалізації Національної доктрини розвитку освіти України  у XXI столітті полягає не лише у формуванні в учнів певних знань, загальнонавчальних умінь та навичок, а й у забезпеченні подальшого становлення особистості дитини, розвитку її розумових здібностей, і в першу чергу - навчанні дітей творчо і самостійно мислити, що відповідає вимогам Державного стандарту загальної середньої освіти.
У Концепції Національної програми інформатизації підкреслюється, що "Інформатизація освіти спрямовуватиметься на формування та розвиток інтелектуального потенціалу нації, удосконалення форм і змісту навчального процесу, впровадження комп'ютерних методів навчання та тестування, що дасть можливість вирішувати проблеми освіти на вищому рівні з урахуванням світових вимог. Серед них - індивідуалізація навчання, організація систематичного контролю знань, можливість враховувати психофізіологічні особливості кожної дитини тощо. Результатами інформатизації освіти мають бути: розвиток інформаційної культури людини (комп'ютерної освіченості); розвиток змісту, методів і засобів навчання до рівня світових стандартів"
Тому особливої актуальності набуває проблема розробки, створення та впровадження розвивальних освітніх програм, які б відповідали вказаним завданням, сприяли б адаптації учнів до життя в інформаційному суспільстві. 


Тому одним із пріоритетних напрямків діяльності школи є запровадження інформаційно-комунікаційних технологій в навчально-виховний процес та в управлінську діяльність. 
У 2010 році в Україні було запроваджено модель «1 учень - 1 комп’ютер» для учнів початкових класів. Проаналізувавши вітчизняний та іноземний досвід впровадження цієї моделі ми встановили, що аналогічні проекти вже діють у 18 школах України за ініціативи компанії Інтел та в 411 школах Російської Федерації за ініціативи некомерційного фонду Олега Володимировича Дерипаски «Вольное дело». 
На території Жовтневого району працює Миколаївський глиноземний завод компанії «Русал». В рамках соціального партнерства між адміністрацією Жовтневого району та Миколаївського глиноземного заводу за сприянням Центру соціальних програм адміністрація Первомайської загальноосвітньої школи подала заявку до фонду «Вольное дело» на участь в проекті «Комп’ютер для школяра».  



1 вересня 2011 року отримали від РУСАЛу 86 учнівських нетбуків для учнів 2 – 4  класів, Жовтневою райдержадміністрацією закуплено для вчителів 5 сучасних комп’ютерів та мережеве обладнання. Керівник СТОВ «Синтез» Саділенко Олексій Олексійович подарував ноутбук для роботи вчителя у 2 класі.


Проект “Комп’ютер для школяра”

Мета проекту: сприяти модернізації системи загальної освіти через широке використання інформаційних технологій у навчально-виховному процесі середньої школи.
В рамках Проекту школа оснащується мобільними комп'ютерними класами. Кожен учень отримує персональний нетбук, а вчитель - сучасний стаціонарній комп'ютер. У кожному класі створюється локальна мережа для взаємодії учнів і вчителя. 
ІКТ у навчальному процесі початкових класів загальноосвітньої школи має широкий спектр: від використання як засобу, що дозволяє вчителю впливати на організацію педагогічної праці та в підготовці до проведення уроків, до використання ІКТ у навчанні самими учнями початкових класів, що дозволяє під час опанування роботи з комп’ютером вправлятися у вивченні низки навчальних предметів початкової школи з використанням комп’ютерних програм. 
Інтегрування звичайного уроку з комп’ютером дозволяє вчителю перекласти частину своєї роботи на ПК, роблячи при цьому процес навчання більш цікавим, різноманітним, інтенсивним. Зокрема, стає більш швидким процес запису визначень, важливих частин матеріалу, тому що вчителю не доводиться повторювати текст кілька разів (він вивів його на екран), учневі не доводиться чекати, поки вчитель повторить саме потрібний йому фрагмент.

Таким чином учень отримує можливість у своєму індивідуальному темпі:
• вивчати матеріал, представлений у різному форматі (текст, графіка, фото, анімація, відео, аудіо);
• розв'язувати задачі і тести, проводити віртуальні досліди;
• шукати і відбирати інформацію в Інтернеті, створювати презентації;
• освоювати комп'ютерні програми, сліпий друк;

Учитель має  можливість: 
• керувати навчальною діяльністю при роботі з класом від 25 дітей і більше, задіюючи одночасно всіх вихованців; 
• бачити, як кожна дитина опановує матеріал, яка їй потрібна допомога; 
• використовувати різноманітні форми вивчення матеріалу: показувати природні процеси та явища; уповільнювати і прискорювати хід часу;
- організовувати проектно-дослідницьку діяльність.
Залежно від досвіду вчителів і потреб  програми навчання використання інформаційно-комунікаційних технологій може відбуватися на кожному занятті, кожен день. Комп'ютер перетворюється в звичний інструмент для освіти і роботи. 
Таким чином, модель «1 учень - 1 комп'ютер» надає унікальні можливості для якісної сучасної освіти.
Крім того, запропонована модель дозволяє повністю виконати вимоги нового освітнього стандарту початкової школи. 
Дослідження російських вчених показують, що модель «1 учень - 1 комп'ютер» підвищує якість освітнього процесу, а саме: 
• формує освітню культуру вчителів і учнів, засновану на сучасних компетенціях, управлінні знаннями, раціональне використання навчального часу; 
• робить реальними індивідуальні освітні траєкторії; 
• створює комфортну навчальну атмосферу, ситуації успіху для кожного учня та вчителя. 
В учнів підвищується інтерес до навчання, формуються універсальні навчальні навички, удосконалюються процеси сприйняття, логічного мислення, уваги. 
Для вчителів це потужний інструмент не тільки управління навчальним процесом, а й професійного росту, можливостей для творчості, самореалізації, створення власних методичних розробок. В учасників -  проекту вища задоволеність професією та самооцінка.
На даному етапі впровадження проекту перед нами стоять такі задачі: 
• розробка програмного забезпечення для контролю учнівських нетбуків вчителем; 
• підготовка освітнього контенту під кожний урок, кожного предмету навчальної програми початкової школи;
• створення  освітнього порталу Проекту;
• навчання вчителів початкових класів. 





На шкільних нетбуках та вчительських комп’ютерах встановлено вільне програмне забезпечення Linux Fedora та Open Office, які були розроблені фахівцями з Росії. Створено творчі групи вчителів початкових класів та проведені перші засідання, на яких визначено напрямок у створені освітнього контенту. Методистами відділу освіти проведено навчання лаборантів навчальних закладів, щодо технічної підтримки функціонування шкільних нетбуків.За підтримки Миколаївського інституту післядипломної освіти проведено навчання вчителів початкових класів за темою: «Ознайомлення та використання вільного програмного забезпечення в навчально-виховному процесі». Паралельно відділом освіти проводиться апробація вільного програмного забезпечення та дистанційна співпраця з розробниками дистрибутива, щодо адаптації його під умови навчально-виховного процесу в закладах освіти України. 

Методичні основи використання ІКТ 
у навчально-виховному процесі в середовищі 
"1 учень - 1 комп'ютер" 
на базі шкільних нетбуків

Використання шкільних нетбуків у середовищі «1 учень - 1 комп'ютер» позитивно вплине на організаційні форми і методи навчання, управління навчально-пізнавальною діяльністю, а також на мотивацію учнів до навчання та мотивацію вчителя щодо використання ІКТ, інноваційних педагогічних технологій, що, в свою чергу, призведе до якісних змін в організації діяльності учасників педагогічного процесу ( відповідно до концепції Державної цільової програми "100 %", що передбачає стовідсоткову підготовку вчителів, підключення ста відсотків шкіл до глобальних інформаційних ресурсів; сприятиме створенню умов для отримання повноцінної освіти, соціальної адаптації та реабілітації дітей з обмеженими можливостями).
Методично грамотне, доцільне й раціональне використання нетбуків в навчально-виховному процесі навчить дитину використовувати комп’ютер як джерело навчальної інформації, наочний посібник, тренажер, зошит, інструмент для творчої діяльності, засіб самодіагностики і самоконтролю.  
Хочемо підкреслити, що робота з нетбуком на уроці здійснюється нами відповідно до санітарно-гігієнічних норм використання комп’ютерної техніки в навчально-виховному процесі та з обов’язковим дотриманням принципів здоров’язбереження.


Рекомендації щодо проведення занять з нетбуками


1. Робота з нетбуками може проводитися в урочні та позаурочні часи: урок, класна година, гурток, заняття в ГПД, батьківські збори, позакласні заходи , індивідуальні заняття тощо.
2. Безперервне використання комп′ютера учнями повинно бути не більше 15 хвилин з використанням занять зорової втоми.
3.  Перед роботою зі шкільними нетбуками вчитель повинен провести інструктаж з учнями щодо питань техніки безпеки та правил користування машинами:
   * роботу учнів із нетбуками  організовує вчитель.
   * учень отримує нетбук безпосередньо перед початком занять.
   * на робочому місці учня не повинно бути зайвих предметів.
   * під час роботи руки учня повинні бути чистими.
   * вживання їжі та води в кабінеті, де працюють нетбуки суворо заборонено.
   * під час роботи не можна бігати і стрибати у кабінеті, розкидати різні предмети.
   * робота у верхньому одязі заборонена.
   * якщо під час роботи на екрані з’являються вікна помилок і повідомлень, про це обов’язково повідомити вчителя.
   * під час роботи суворо виконувати вимоги вчителя.
   * після закінчення роботи вимкнути і закрити нетбук та здати вчителю.
   * при появі запаху диму і чаду повідомити вчителя.
   * якщо учень погано себе почуває на уроці, повідомити вчителю.
4. Вчителеві потрібно заздалегідь спланувати доцільне використання нетбуків:
   * на якому етапі уроку буде використано нетбук;
   * визначити тривалість використання нетбуків;
   * визначити форми та зміст дидактичного матеріалу: кросворди, картки, тести, творчі роботи, презентації, проекти тощо;
   * врахувати необхідний додатковий час  на  передачу  файлів по мережі
5.Перед початком роботи з нетбуками вчителеві необхідно організувати своє та дитячі робочі місця та підключити учнівські нетбуки до мережі.

Немає коментарів:

Дописати коментар