Концептуальна модель "Школа сприяння здоров'ю " Первомайської ЗОШ І - ІІІ ступенів

http://youtu.be/6scdrgnCtXo

Концептуальна модель "Школа сприяння здоров'ю "

1. Актуальність проекту

Найголовніша цінність в школі - здоров'я дитини


Новий етап розвитку і реформування вітчизняної школи поставив перед усіма учасниками навчально-виховного процесу серйозні завдання, що, перш за все, пов'язані з питаннями формування, збереження і зміцнення здоров'я підростаючого покоління України та впровадження здоров'язберігаючих технологій в освітній простір. Серед головних пріоритетів освіти XXI століття, які законодавчо закріплені Законами України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», «Про забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення», визначені Державною програмою «Освіта» («Україна XXI століття»), Національною програмою «Діти України», Національною доктриною розвитку освіти України в XXI столітті та іншими державними нормативними документами, є збереження й зміцнення фізичного, психічного, духовного, соціального і емоційного здоров'я учнівської молоді, виховання в учнів свідомого дбайливого ставлення до здоров'я, дотримання принципів здорового способу життя, забезпечення всебічного гармонійного розвитку людини як найважливіших умов формування освіченої, творчої, культурної та духовної особистості, громадян України, економічного та соціального прогресу держави.
У 2011 році на педагогічній раді колектив проаналізував стан здоров'я дітей.
Окремі дані виявили низький його рівень, проблеми як фізичного, психічного розвитку учнів, так і низький рівень усвідомлення учнями необхідності здорового способу життя. Було обстежено 379 учнів. Діагностика засвідчила: найбільша кількість дітей має порушення опорно-рухової системи (в середньому 12%). Це різні види сколіозів та плоскостопість. Обидва види патології приводять до зміни тонусу різних груп м'язів. Саме функціональні порушення опорно-рухового апарату є однією з причин зниження працездатності і підвищення стомлюваності дітей. На другому місці - захворювання органів зору (8%). Окрім цього, медичний огляд також дає можливість встановити і інші види захворювань у дітей: серцево-судинні, неврологічні, лорзахворювання, захворювання шлунково-кишкового тракту.
У міру зростання темпу життя, завантаженості дитини в школі з кожним роком збільшується кількість дітей, котрі страждають від різноманітних стресогенних чинників. Найбільше від цього потерпають діти з родин з низьким рівнем життя, та тих, де батьки — алкоголіки чи наркомани. Ці діти здебільшого становлять «групу ризику». У таких родинах звичні напруження, очікування неприємностей, тривога, невизначеність. Позбавлення цих негативних станів, убезпечення дитини від постійних гнітючих негативних переживань - одне з першочергових завдань школи. Крім того, спостерігаючи катастрофічну тенденцію поширення шкідливих звичок серед учнівської молоді, ВІЛ-інфекції в суспільстві, колектив школи розуміє, що здоровий спосіб життя і його пропаганда стає для нас умовою виживання; а для держави зараз економічно вигідніше не боротися з наслідками руйнації здоров'я громадян, а докласти максимум зусиль, аби насамперед системою освіти впливати на умови збереження, зміцнення та відновлення  здоров'я. На думку кожного вчителя, центром такої профілактичної діяльності має бути школа, бо в тих соціально-економічних умовах, що склалися, лише школа протягом 11 років спроможна системно і систематично впливати на фізичний і психічний розвиток дитини, до певної міри коригувати її взаємини з навколишнім середовищем. Лише в школі можна комплексно впроваджувати засоби і методи соціальної та психологічної реабілітації дітей, збудити в них потребу, індивідуально значущі мотиви до здорового способу життя та зміцнення свого здоров'я.
На підставі означених підходів педагогічний колектив прийняв рішення – удосконалити систему формування здорового способу життя. Інакше кажучи, необхідна програма, в якій би ідея першовартості здоров'я гармонійно охоплювала всі аспекти шкільного життя .



Узагальнені цілі здоров'єзберігаючої діяльності «Школи сприяння здоров'ю» наступні:
• створення в школі організаційно-педагогічних, матеріально-технічних,
санітарно-гігієнічних і інших умов здоров'єзберігання, що враховують
індивідуальні показники стану здоров'я;
• забезпечення системи повноцінного збалансованого харчування дітей з
урахуванням особливостей стану їх здоров'я;
• розвиток організаційного, програмного і матеріально-технічного забезпечення навчання школярів в аспектах здоров'єзберігання, їх відпочинку, дозвілля.
 
За програмою перед педагогічним колективом стоїть реалізація наступних задач:

• Вирішити питання гігієнічного нормування навчального навантаження і об'єму домашніх завдань з урахуванням шкільного розкладу під час навчально-виховної роботи.
• Реалізація здоров'єзберігаючих технологій під час навчально-виховного процесу, в основі яких загальнокласна взаємодія і мікрогрупова робота.
• Розвиток системи позаурочної зайнятості учнів школи.
• Реалізація системи просвітницької роботи з учнями щодо формування в учнів культури ставлення до власного здоров'я.
Завдання сучасної школи - не "дотягнути" дитину до останнього дзвоника, радіючи, що за ці роки з ним не трапилося нічого поганого, а повноцінно підготувати підлітка до самостійного життя, створивши всі передумови для того, щоб воно було щасливим.

2. Напрямки діяльності

Педагогічний напрямок

Мета і завдання програми «Школи сприяння здоров'ю»:
• Побудувати навчально-виховний процес так, щоб він не тільки не погіршував фізичного стану учнів, а й зміцнював їх сили і можливості.
• Скоординувати зусилля учасників навчально-виховного процесу, спрямувати їх на збереження і розвиток здоров'я учнів.
• Розвивати культуру здоров'я серед учнів, організовувати їхню діяльність на позиціях здорового способу життя.

Робота педагогічного колективу щодо реалізації програми «Школа сприяння здоров'ю»

Методична робота щодо реалізації програми «Школа сприяння здоров'ю»


І. Адміністративно-управлінські заходи
1. Запровадити дні діагностики, корекції (Адміністрація, соціальна служба. Протягом року)
2. Забезпечити утримання спортивних приміщень та інвентарю в робочому стані та його поповнення.
(Адміністрація. Учителі фізкультури. Постійно)
3. Посилити чергування по школі та спостережну роботу.  Запобігатирозповсюдженню наркотичних, алкогольних та нікотинових препаратів серед учнів школи. (Адміністрація. Постійно)
4. Забезпечити оптимальний санітарно-гігієнічний режим діяльності школи, контролювати дотримання відповідних вимог. (Адміністрація. Постійно)
5. Забезпечити належне харчування учнів школи і контроль за якістю продукції та технологією приготування їжі.(Адміністрація школи. Постійно)
6. Забезпечити складання розкладу навчальних занять, враховуючи вимоги СЕС, уникаючи перевантаження учнів протягом навчального дня і тижня. (Адміністрація школи. Постійно)
7. Спланувати роботу педагогічного колективу, соціально-педагогічної та медичної служб на реалізацію програми «Школа сприяння здоров'ю». (Адміністрація школи. Постійно)
8. Впроваджувати в практику роботи технології запобігання стомлюваності дитини, уникати перевантаження учнів під час занять та під час виконання домашніх завдань.(Адміністрація школи. Постійно)
9. Створення культурологічного середовища (мережа гуртків, система самоврядування, соціальне виховання, оздоровлення емоційного простору школи, організація інтер'єру всієї школи і навчальних приміщень) (Адміністрація школи. Педагогічний колектив. Протягом року)
10. Оцінювати щорічно результати здоров`язберігаючої роботи, за необхідності вносити відповідні корективи. (Адміністрація школи. Щороку)



II. Діяльність педагогічного колективу



Учителі фізичної культури
1. Здійснювати анкетування учнів з метою виявлення і вивчення фізкультурно-спортивних інтересів.

(Вчителі фізичної культури. Щороку)
2. Забезпечити якісну організацію уроків фізичної культури згідно з вимогами
програм та організувати заняття спортивних секцій в позаурочний час,
оптимізувати розклад уроків фізкультури.
(Адміністрація. Вчителі фізичної культури. Постійно)
3. Організовувати виховні заходи, спрямовані на фізичний розвиток учнів та
пропаганду здорового способу життя. (Вчителі фізичної культури. Класні керівники)
4. Запровадити та зробити традиційним День здоров'я, в рамках якого проводити рухливі ігри, масові змагання, профілактичні заходи) (Вчителі фізичної культури. До Всесвітнього дня здоров'я)
5. На батьківських зборах виступати з питаннями організації оптимального розподілу часу дітей (режим дня). (Класні керівники)
6. Поновити в класах валеологічні куточки. (Класні керівники)
7. В класних куточках відзначати кращих спортсменів класу, в спортивному кутку- кращих спортсменів школи і пропагувати заняття спортом. (Класні керівники. Вчителі фізичної культури)
8. Більше проводити змагань за бажанням дітей. (Класні керівники. Вчителі фізичної культури)
9. Складати індивідуальні оздоровчі програми (для дітей з різним рівнем фізичної підготовки)
(Класні керівники. Вчителі фізичної культури)

Учителі природничих дисциплін

1. Організувати заходи, спрямовані на екологічне виховання учнів школи, забезпечити участь у заходах, приурочених до Дня Землі, Дня збереження довкілля.(Учителі природничих дисциплін. Декада природничих наук).
2. Забезпечити випуск бюлетенів на екологічну тематику.(Учителі природничих дисциплін).
3. Вчителям природничих дисциплін спланувати уроки-екскурсії на природі.(Постійно)
4. Розробити цикл бесід із залученням учнів «Про шкідливість використання електромагнітного випромінювання під час користування мобільним телефоном» (Вчитель фізики)
5. Для старшокласників школи провести конференцію «Інтернетзалежність і реальне життя» (Вчителі природничих дисциплін)
6. До дня збереження довкілля провести рейди по очищенню від сміття місць відпочинку дітей.
(Класні керівники. Вчителі природничих дисциплін)
7. До дня зустрічі птахів виготовити шпаківні. (Вчителі трудового навчання. Вчителі природничих дисциплін) 


Учителі предмету «Основи здоров'я»
1. Організувати семінари, тренінги, лекції для педагогічних працівників з питань особистісно зорієнтованої діяльності, створення здоров'язбережного середовища.(Вчителі «Основ здоров'я». Згідно з планом)
2. Використовуючи метод пропагування корисних звичок, виробляти в дітей стійкий імунітет до шкідливих звичок. (Вчителі «Основ здоров'я.)
3. Відобразити в виховних планах вироблення учнями вмінь і навичок виходити здоровими із надзвичайних ситуацій (Класні керівники)
4. Вчити учнів надавати першу медичну допомогу в різних випадках. (Вчителі «Основ здоров'я». Постійно)
5. Проводити бесіди з батьками про уникнення участі дитини в сімейних конфліктах. (Вчителі «Основ здоров'я». Постійно)
III. Робота класних керівників
1. Сприяти виробленню в учнів норм позитивної поведінки, формуванню позитивної мотивації на здоровий спосіб життя. (Класні керівники. Постійно)
2. Пропагувати учням здоровий спосіб життя:
• Активні заняття фізкультурою і спортом
• Якісне і збалансоване харчування
• Боротьба зі шкідливими звичками
• Дотриманні режиму дня школяра
• Проживання в безпечній екологічній обстановці
• Вміння створити позитивний психологічний мікроклімат
3. Формувати позитивні норми поведінки у дітей щодо здорового способу життя.(Класні керівники. Постійно)
4. Проводити роз'яснювальну роботу з батьками щодо пропаганди здорового способу життя школярів.
(Класні керівники. Постійно)
5. Створити шкільну службу довіри, де б школярі могли отримати потрібну консультацію з питань здорового способу життя.
(МО класних керівників)
6. Дослідити і впроваджувати ефективні і апробовані медики з питання здорового
способу життя(Класні керівники. ЗВР. Постійно)
IV Діяльність інформаційно-бібліотечного центру
1. Створювати тематичні добірки літератури в певні періоди навчального року (збирання грибів, поведінка біля водойм, інфекційні захворювання, використання піротехнічних розваг тощо) (Бібліотекар школи. Постійно)
2. Залучати учнів до перегляду тематичних виставок до дня боротьби зі СНІДом, «За здоровий спосіб життя», «Про гриби» та інші.(Бібліотекар школи. Постійно)
3. Рекомендувати учням ознайомитись з добіркою журнальних та газетних статей про харчові добавки.
(Бібліотекар школи. Постійно)
4.Проведення інформаційних хвилинок «Що ми їмо?», «Як бути здоровим?» і т. д. (Бібліотекар школи. Постійно)


V. Діяльність профспілкового комітету
1. Організувати контроль за дотриманням вимог техніки безпеки, основ здоров'я та санітарно-гігієнічних вимог. (Адміністрація. Профспілковий комітет)
2. Серед колективу вести пропаганду здорового способу життя, організовувати туристичні поїздки, спортивні змагання. (Адміністрація. Профспілковий комітет)
3. Постійно вести контроль за дотриманням вхідного та поточного інструктажів членами колективу.
(Адміністрація. Профспілковий комітет)
4. Контролювати дотримання всіма працівниками школи санітарно-гігієнічних вимог. (Адміністрація. Профспілковий комітет)
5. Контролювати вчасне проходження медичного огляду всіма працівниками школи. (Адміністрація. Профспілковий комітет)
6. Вчасно подавати заявки на оздоровлення в санаторіях, базах відпочинку. (Адміністрація. Профспілковий комітет) 


VI. Координація роботи учнівського самоврядування
1. Координувати роботу учнівського самоврядування, зокрема міністерств охорони здоров'я і спорту, екології, освіти, «Веселкової країни». (Педагог-організатор. Постійно)
2. Організовувати рухливі ігри в позаурочний час і на перервах. (Міністерства фізкультури і спорту в класах)
3. Створювати умови для альтернативних видів дозвілля, створювати умови для діяльності учнівського самоврядування, організовувати позаурочну виховну діяльність. (Педагог-організатор. Постійно)
4. Створити туристко-краєзнавчий маршрут «Стежками рідного краю» із завданнями здоровязберігаючого характеру. (Міністерство екології.)
5. З метою пропаганди здорового способу життя активізації свідомості бути здоровими провести свято «У здоровому тілі - здоровий дух» (Міністерства культури та екології)
6. Створити ініціативну групу по обміну досвідом по пропаганді здорового способу життя між школами освітнього  округу.(Міністерства фізкультури і спорту в класах)

Медичний напрямок









Робота медичної служби щодо реалізації програми «Школа сприяння здоров'ю»
VI. Діяльність медичної служби
1. Під час диспансеризації виявляти учнів з фізичними вадами розвитку. (Медична служба. Постійно)
2. Створити учнівську агітбригаду для профілактично-оздоровчих бесід. Розробити програму бесід і лекцій.
(Медична служба. Постійно)
3. Забезпечити випуск стіннівки для висвітлення питань збереження здоров'я тапрофілактики шкідливих звичок.(Медична служба. Прес-центр)
4. Забезпечити оформлення листків здоров'я на учнів школи (Медична служба. Постійно)
5. Відстежувати стан здоров'я учнів, консультувати учасників навчально-виховного процесу, а за необхідності надавати медичну допомогу (Медична служба. Постійно)
6. Відновити роботу санітарних постів. (Медична служба. Постійно)
7. Проводити бесіди з батьками щодо забезпечення своїм дітям здорового способу життя в сім'ї.
(Медична служба. Постійно)
8. Оформити в класах куточки для покращення зору. Рекомендувати вчителям систему вправ для виправлення сколіозу, поліпшення слуху. (Медична служба. Постійно)
 
Соціально-психологічний напрямок

VII. Діяльність соціально-психологічної служби
1. Здійснювати соціально-педагогічний супровід дітей з групи ризику, учнів з девіантною поведінкою, дітей-інвалідів, дітей з соціально-дезадаптованих сімей. Залучати їх до занять у гуртках та участі в профілактичних заходах. (Соціально-психологічна служба. Постійно)

2. Запобігати виникненню проблем розвитку дитини, допомога у вирішенні актуальних завдань розвитку, навчання, соціалізації, порушення емоційно-вольової сфери, проблеми взаємин у колективі.
(Соціально-психологічна служба. Постійно)
3. Організовувати зустрічі з батьками, тренінги з питань збереження здоров'я,профілактики шкідливих звичок, альтернативні позакласні заходи.(Педагогічний колектив. Соціально-психологічна служба. Постійно)
4. Консультувати та надавати методичну допомогу вчителям, класним керівникам з питань здорового способу життя та профілактики правопорушень. (Соціально-психологічна служба. Постійно)
5. Проводити роботу по збереженню психологічного здоров'я учня та вчителя (діагностика, анкетування)
(Соціально-психологічна служба. Постійно)
6. Своєчасно попереджувати психоемоційне перевантаження дітей. Проводити тренінги емоційного вигорання. (Соціально-психологічна служба. Постійно)
7. Не допускати випадки фізичного та психологічного насильства, образ, недбалого поводження в шкільному середовищі (Співпраця з іншими службами)
8. Для вчителів школи прочитати лекцію «Психічне здоров'я педагога — запорука психологічного комфорту дитини». (Соціально-психологічна служба. Постійно)
 

3. Умови реалізації проекту «Школа сприяння здоров'ю»

 Укладено угоди про співпрацю з Первомайською дільничною лікарнею, Будинком культури Первомайської селищної ради, Первомайською селищною радою, Районним центром позашкільної роботи.
 Діє соціально-психологічна служба;
 Проводяться тренінги “Школа для батьків”;
 Проводиться моніторинг здоров'я учнів школи;
 Проводиться робота за просвітницькою програмою «Рівний-рівному»
 У позаурочний час працюють різнопрофільні гуртки та секції;
 Реалізуються оздоровчі програми;
 Функціонує медичний кабінет;
 Проводиться оздоровлення та організація дозвілля учнів у канікулярний час;
 Пропагується здоровий спосіб життя;
 Проводяться заходи з профілактики паління, алкоголізму, наркоманії та СНІДу.

4. Очікувані результати:
• Створення комфортних умов перебування дитини в школі, раціональна організація навчальної діяльності, її цілісна перебудова відповідно до медичних, санітарно-гігієнічних норм;

• Перетворення навчально-виховного процесу в спільну діяльність всіх його учасників та громадськості, спрямовану на досягнення стану цілковитого фізичного, духовного і соціального добробуту особистості;
• Підготовка учнів до самостійного життя, створення адекватних механізмів фізіологічної, психологічної, соціальної адаптації до довкілля, готовність до самостійного здорового способу життя;
• Об'єднання зусиль педагогічного колективу, медичних працівників, батьків для реалізації прав дітей і підлітків на збереження та зміцнення фізичного здоров'я як найвищої соціальної цінності та права громадян на безпечні і нешкідливі умови праці та навчання.

Збережи здоров'я дитини на уроці 

(пам'ятка для вчителя)
Поняття «здоров'язбережні технології» поєднує в собі всі напрями діяльності школи зі збереження та зміцнення здоров'я учнів. Проаналізуємо урок з погляду збереження здоров'я учня:




Немає коментарів:

Дописати коментар